Live to The Fullest

I live to inspired people around me!

Cehh cakap macam mudah bukan?

Timbul rasa nak memberi inspirasi bila dah berjaya kelak. Pada pelajar, pada anak-anak muda,pada anak-anak susah,pada yang punya masalah.

Sebab apa?

Aku juga punya masalah. Alhamdulillah, kerana ada mereka yang sering memberi inspirasi, tak putus-putus mendoa dan sentiasa ada di belakang untuk terus sampai ke tahap ini. Masalah kewangan?bukan yang paling utama. Alhamdulillah semua cukup dari kecil hingga dewasa semua cukup. Terima kasih Allah. Terima Kasih Ayah. Terima kasih Abang.

Tapi ujian lain Allah bagi.

Ujian mental. Ya ujian mental yang begitu dasyat untuk mereka yang menginjak remaja dan dewasa. Fuhh bila dikenang kembali rasa seperti betulkah aku sudah hampir lepas ujian ini?

Aku tidak pernah rasa menyesal susahnya menjaga ibu yang sakit terlantar seawal aku berusia 10 tahun. Aku tak pernah rasa menyesal jaga abang yang sakit. Pernah suatu ketika kedua-duanya sakit serentak dan aku di masih alam kanak-kanak.Hal-hal rumah, baju, masak, semua jatuh ke bahu yang sihat. Walaupun tidak lah kemas sangat kerana hasil tangan kerja budak.

Tapi aku rasa sakit dan menyesal apabila arwah mama pergi seawal umur 12 tahun dan ujian demi ujian Allah hantar. 

Walaupun susah ketika itu, aku rasakan dunia ini milik kami sepenuhnya, keluarga itu keluarga aku, ayah itu ayah aku, rumah itu rumah aku, nak buat apa? Bebas. bahagia ada keluarga sendiri yang sempurna. 

Tapi semua tak lama, sehingga hari ini. 

Konflik masih berjalan.

Konflik demi konflik yang tidak selesai. Tidak perlu diceritakan dengan lebih lanjut.Hidup ini ibarat timeline yang boleh diceritakan di setiap garisan masa, apa yang telah berlaku. Selalu hinggap di kepala "kenapa semua ini terjadi? Pilihlah orang lain pula." 

Rasa nak kecil hati, sakit hati semua dah tak boleh. Seolah-olah sudah tiada hati.

Tapi kerana ujian ini juga, campaklah aku kemana-mana inshaAllah boleh hidup.Abang dah berjaya, sihat dan sudah punya kehidupan sendiri. Aku masih dalam proses ke arah sana.

Aku menulis untuk aku sentiasa ingat siapa aku sebenarnya suatu ketika dahulu, supaya bila dah berjaya tak mudah lupa diri. Sekarang sudah hampir ke garisan penamat. Aku ingin mulakan kerjaya dan bina hidup baru. Pernah simpan impian untuk berhijrah ke negara asing. Tukar kerakyatan dan lupakan semua memori silam. 

Boleh jadi sekiranya ayah dan abang sanggup nak ikut. Apa-apa pun keluarga adalah keutamaan. 

Kerana ujian ini jugalah aku dipertemukan dengan dua insan hebat yang sentiasa dan tak putus-putus beri dorongan dan bantuan tanpa kira masa. Cikgu saripah dan juga Ummi Fauziah. Kerana ujian ini jugalah, aku akan bantu mereka yang susah, punya masalah suatu hari nanti. Aku akan memberikan inspirasi dengan cerita realiti.

Punya masalah?
Sekolah kampung?
Bukan menjadi alasan untuk tidak berjaya dan menjadi orang berguna!

Masa terus berlalu dan berlalu. Counting days lagi 4 bulan di universiti. 

Dan ya,

Semalam berkesempatan menghadiri walimah saudara sebelah mama di Dewan Sapura Mines. Konsep menarik. Tertutup dan setiap meja makan punya caterer yang melayan. Tema? seperti biasa tema arab dipakai guna. Kerana keturunan arab di sebelah mama.

Tarian samrah pun ada (boleh youtube) khas untuk lelaki sebagai tradisi budaya arab.

Paling menarik, dapat jumpa semula kaum kerabat sebelah mama selepas lama tak bersua. 

Majlis sendiri?

Tema simple, konsep simple, baju simple dan semuanyaaaaaa simple. Jimat bajet. haha kedekut punya pasal.

Done!





Next PostNewer Post Previous PostOlder Post Home

0 comments:

Post a Comment