Rezeki 2018

Assalamualaikum & Salam Tahun Baru 2018!

Walaupun dah nak masuk pertengahan bulan 2, hehe disebabkan kesibukan makanya tiada masa untuk 'publish' penulisan. 

Mata berat, badan penat. Nak lelapkan mata, tapi sukar. Memilih untuk mengupdate blog, mana tahu boleh tidur lepas selesai menaip.

Alhamdulillah. 

Alhamdulillah.

Alhamdulillah.

Merujuk kepada tajuk entri kali ni, rezeki 2018. Segala puji bagi Allah tuhan pemilik rezeki dan pemberi rezeki buat semua kita hambanya. Murah rezeki awal tahun kali ni. Hari-hari kita hidup rezeki, tubuh badan sihat, rezeki. Nikmat Allah kasi ni, kalau kita tak tahu guna dan bersyukur boleh jadi kufur nikmat.  Naudzubillah.

Nak dijadikan cerita, akhir tahun 2017 sekitar bulan Disember. Melalui applikasi Linkedin, adanya recruiter merisik untuk jawatan Safety (HSE). Maka rajin-rajinlah bina networking dan update profile Linkedin. 

Dengan tips 'The Secret' dan kebergantungan kepada Allah, aku gagahi pentas temuduga bagi 2 syarikat. Selesai bulan 12 tahun 2017, di awal tahun 2018 datang dua tawaran daripada syarikat 'gergasi' ini yang best dari segi nama dan latar belakang. Ini lah rezeki pembuka tahun 2018! ☺

1. Mondi (Company dari Austria, producing beg packaging)

2. Aerodarat Services - Malaysia Airline Berhad (MAB, formerly known as MAS)

Gembira? Sangat ok! Haha disebabkan di saat-saat akhir ada berlaku sedikit konflik dalam penentuan career. Tapi, subjek penukaran arah kerja bukan mudah. Banyak faktor dan perkara perlu dititik beratkan khususnya benefits dan peluang career development. 

Tips untuk bertukar kerja:


a. Kenaikan gaji daripada gaji pokok, adalah sebanyak 30% , ataupun sekurang-kurangnya 20%.  Barulah berbaloi. Sekiranya tak capai, fikir banyak-banyak kali. 


b. Faedah sampingan macam elaun dan kelebihan lain. Bandingkan dengan apa yang ada sekarang. 

Tips ni, daripada otai-otai lama yang dah bekerja so rujuklah mereka supaya keputusan yang kita buat tak merugikan di masa hadapan. Banyak benda kena fikir sampai rasa stress woi. 

So, disebabkan dua faktor di atas, aku kongsikan rezeki tawaran kerja tersebut kepada orang lain. 💖

Semoga peratusan pengangguran berkurang lah hendaknya. Haha

Ada orang tanya , ' Menyesal tak Fitree lepaskan tawaran tu? ' dan sejujurnya aku buntu. 

Aku duduk diam dan mengkoreksi diri, boleh jadi rezeki ini adalah ujian, boleh jadi nikmat.

Beberapa minggu selepas peristiwa melepaskan tawaran kerja, ada lagi berita gembira!

BONUS. 

Ye. 

Awal tahun adalah musim bonus, dan Alhamdulillah angka bonus yang besar menyinggah masuk ke dalam akaun bank. Tak pernah aku sangka, tapi sekali lagi dengan 'The Secret' dan keyakinan terhadap rezeki allah,  nikmat itu takkan lari. Terima kasihlah  bos- bos yang sangat baik hati. 

Diberitakan juga, daripada boss Anas that I secured the highest achievement appraisal in the department for year 2017. Tak tahu betul atau tak, tapi syukur and rasa nak kerja keras lagi. Yup, money and appreciation are not the main core that will drive us, but they serve as catalyst. 

Update terbaru, semalam baru sahaja Employee Reunion Day melabuhkan tirai dan ya, HR adalah penganjur program bagi setiap tahun, Dan apa yang dinantikan oleh pekerja sewatu program ni berlangsung adaalah cabutan bertuah. Ada tiga kategori cabutan bertuah dan Alhamdullilah rezeki sekali lagi menjadi milikku dengan tips 'The Secret' (aku tulis dan tampal) ketiga-tiga kategori cabutan bertuah menjadi!

1. Table lucky draw - Soap Milk
2. Board lucky draw - Cash money $$$
3. Stage lucky draw -  Cash Money $$$

Berapa jumlah cash money? Lepaslah sebijik handphone Samsung.. Haha. 

Segala puji bagi allah tuhan pemilik sekalian alam. Kalau perasan, beberapa kali 'The Secret' di highlightkan. Sebenarnya, aku menguji dan cuba mempraktikkan apa yang ditulis dalam 'The Secret'.

Aku tak tahu bagaimana akan berlaku tapi aku tahu aku nak!

Apa benda ni?

Kalau rajin boleh google dan buka youtube. Bukunya pun ada dan boleh beli time big bad wolf. Its about a tool to changed our mindset.

Dan peringatan, baca dan kaitkan dengan akidah Islam macam yang pernah ditulis dalam entri sebelum ni. 

Yakinlah, segala apa yang jadi setiap saat dalam hidup kita ini, adalah dengan izin Allah. Maka mohonlah dan banyakkan sedekah! Suka doa Ustaz Asri di KMM dulu. 

" Ya Allah ya tuhan pemilik rezeki, kau Limpahkan rezeki Halal yang MELIMPAH RUAH kepada Kami dan jadikan kami hambamu yang bersyukur" 


Fitree
11.40pm
Kuala Lumpur. 


Previous PostOlder Post Home

0 comments:

Post a Comment