Pengakhiran 2017

Assalamualaikum, Salam sejahtera.

30/12/2017.

Di saat-saat akhir tahun 2017, mengambil sedikit lagi masa berbaki untuk menukilkan tulisan perjalanan sepanjang tahun 2017. Supaya kekal menjadi ingatan, boleh disungkap di masa depan. barangkali jadi tatapan anak-anak atau sesiapa yang membaca. Kisah perjalanan hidup.

Tahun 2017. 

Tahun berdikari sendiri secara total. Genap setahun aku berdiri sendiri tanpa orang yang paling disayangi. Payah. Memang payah, tapi tanpa kau sedar, kau sudah pun melaluinya. Pejam celik, kau lupa tatkala kesibukan melanda, kau sudah mampu membuat keputusan sendiri, mengatur kehidupan sendiri. 

Viral, berita berkaitan Iqram Dinzly sepanjang minggu ini. Komen aku. Aku pernah berada di tempat dia. Aku hilang setahun. Sepanjang masa berperang dengan identiti sendiri aku benci orang sekeliling aku tanpa sebab. Aku halau, aku buang kerana berperang dengan emosi, mainan diri yang datang dari entah mana. Bisikan yang sering menjengah tanpa diundang. Lama-kelamaan hampir bertahun, sedikit demi sedikit aku mula menerima takdir dan membuka hati membenarkan kerja Ilahi. Kerana kita hamba.

kadang-kadang aku ketawa sendiri. Pelik. Semakin meningkat usia semakin besar cabaran dia. Hidup perlu diteruskan. Aku senyap. tarik nafas dan berikan semangat positif masuk dalam diri. Its going to be fine. I am going to be happy. 

Tahun 2017.

Aku semakin mengenal diri. Melalui 'The Secret' diperkenalkan oleh my boss. Entah dari mana, ada satu aura positif yang membuatkan kau akan menukar they way how you think and look into matter. Semakin aku belajar semakin aku 'throwback' kisah silam. Berkaitan Law of Attraction yang menghubungkan cara pemikiran dan kehidupan seharian. Aku praktikkan sedikit demi sedikit. Aku 'increase acceptance' untuk mengubati sikap yang mudah merengsa dek kerana 'perfectionist' dan 'judgemental' yang sudah lama bertahun terbina. Optimist vs Realistic?

Aku mudah kecewa dengan sikap manusia, lama kelamaan kau akan perasan, perasaan ini akan membunuh. Persoalan terjawab kenapa aku terlalu selective dalam memilih kawan sejak zaman sekolah. Ilmu baru. Tahun 2018, ilmu lain akan aku korek. Tips untuk membaca dan mempraktikkan, bawa bersama akidah dan kaitakan dengan ajaran islam. Noktah. 

Tahun 2017.


Berbicara soal karier, penuh cerita di dada. Semakin rumit berbanding zaman belajar. Semakin rumit semakin sulit, semakin menarik dan mencabar. Dunia karier juga di mana aku belajar mengenal manusia dalam masa mengenal diri sendiri. Apa yang boleh diperbaiki, apa kelemahan. Untuk tahun permulaan ini, belajar dan teruskan belajar. Always put yourself in the  modest level. Aku mengorak langkah dalam bidang safety dengan serius. Aku tanamkan keseriusan dan terjemahkan dalam bentuk perbuatan. Kadang-kadang kecewa itu terlalu hebat. Haha. Tapi di situ, aku semakin mengenal diri, memerhatikan cara akal berfikir dan menentukan tindakan. Kadang-kala childish! Bangkit dan belajar. 

Tahun 2017.

Boleh dikatakan apabila kau semakin mengenal diri, kau semakin matang dalam menguruskan kehidupan. Lantas terciptalah azam tempoh masa 3 tahun baik dalam karier, perkahwinan, kewangan dan asset. Buat pertama kalinya. Tak pernah-pernah aku serius berbicara soal hidup. Di zaman kolej dan universiti, kau mendengar perkara sama berulang kali. Kau bingung. Bila masa nak guna? Tiba saat kau perlu berdiri sendiri. Kau akan mula faham. Terus kau terjemahkan dalam bentuk perancangan. Again, gabungkan Law of Attaraction.  

Tahun 2017.

Berjalan melihat bumi tuhan, mengkoreksi diri dalam menambahkan pengalaman dan iman. Kita dijadikan berpuak-puak untuk saling mengenali. Bermula dengan Osaka Japan-Perth Australia-Acheh Indonesia. Tiga negara aku lawati. Ya, mengembara adalah hobi dan minatku. Next destination? Nantikan. 

2018.

Tiada azam spesifik, cuma aku ingin meneruskan hidup dengan lebih baik. Ingin terus belajar. Mengenal diri dan memberi manfaat pada makhluk lain. Allah, aku butuh kekuatan! 



Terus berjalan. 
31/12/2017
12.08 am

Maluri, Cheras. 

P/s: Selamat tinggal 2017. Terima kasih untuk mereka yang masih tetap setia bersama di saat susah dan senang. Anda tahu siapa anda. 

Next PostNewer Post Previous PostOlder Post Home

2 comments:

  1. "Terima kasih untuk mereka yang masih tetap setia bersama di saat susah dan senang. Anda tahu siapa anda."

    tahu-tahu. eh. hahahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Eh su, haha baru perasan komen ni sebenarnya.. haha all the best in your life su!

      Delete