Bahtera Lain. So?

Berpada-padalah dalam kecewa dan marah. Jangan sampai melebihi batas. Jangan cecah tahap menghina, jangan hingga menerakakan orang sesuka hati. Lagi teruk jangan sampai mengkafirkan!

" Kita doakan mereka memperoleh hidayah untuk solat dan puasa serta sebagainya. Boleh jadi mereka suatu hari nanti mereka lebih beriman dan soleh daripada kita"

Masih ingatkah ungkapan ini?

Biasa kita lontarkan pada mereka-mereka yang masih dan sedang mencari jalan mengenal tuhan.

Tapi mengapa ungkapan ini lebur tatkala berhadapan dengan mereka yang dahulunya kita sama bahtera, kini mencari bahtera lain untuk mencapai matlamat masing-masing?

Keluar ungkapan seolah-olah mereka ini layak ke neraka. Mereka ini berpaling tadah. Mereka lah munafiq. Dicaci, dilabel dan dipandang hina.

Hebat.

Malah bukan berlaku tahap sahabat-sahabat sekeliling ja. Ni boleh terima lagi. Tapi sampai tahap ilmuwan pun dipersenda.  Mereka yang mengaji kitab, hafal hadis, keluar masuk kelas pengajian, pun sudah boleh kita perkotak katikkan. Kita yang bukan sesiapa ini, baru setahun jagung kenal jalan ini sudah mula nak menghukum orang lain.

Seolah-olah yang lain jalannya sudah hilang hidayah Allah. Hilang keberkatan hidup.Mereka lain bahteranya dengan kita. Bukan mereka bertukar menjadi kafir dan musuh agama.

Mengapa tidak kita doakan mereka kembali semula? Mendoakan apa sahaja mereka pilih semoga iman kekal dalam hati? Seperti ayat-ayat baik yang pernah keluar sewaktu berjumpa taarif biasa.

Aku tidak setuju dengan penubuhan itu. matlamat yang seakan-akan menghalalkan cara. Tapi jangan sampai kita hilang adab dan akhlak.

Mereka mulakan dulu tidak beradab. So? adakah kita perlu ikut cara yang sama?

Didiklah akal untuk berfikir.

Kadang-kadang rasa sedikit *&^% dengan mereka yang sedikit tertutup dalam isu pemilihan buku. Buku selain haraki ditolak mentah-mentah.

Kenapa tak tolak buku rujukan kos yang sedang dibelajar sekarang? Yahudi penulis buku tu! lagi dahsyat.

Penulisan ini bukan menghentam secara pukul rata. Hanya luahan rasa.

Kenapa tak cakap depan-depan?

Maka akan panjanglah bicaranya. Bukan meminta untuk bersetuju dengan mereka. Cuma jaga bahasa. Jaga kata. Jaga adab dan akhlak yang dah selesai belajar mula-mula. Mereka-mereka itu jugalah yang dahulunya pernah sama tam dengan kita. Ada antara mereka yang ilmunya kita cedok di awal ketika.Lantas,sekarang mereka memilih jalan lain. Walaupun pada mulanya sedikit terasa.

Bicara soal ni tak semua suka. Tapi ada seseorang yang selesa untuk berkata mengenai soal ni, yakni saudara dari kedah Haf.S.

Terbuka dan berfikir.

Done!

#Datacollectionisstillinprogress










Next PostNewer Post Previous PostOlder Post Home

0 comments:

Post a Comment