PhD vs Kahwin

Tanggal Mei 2015
Memperlihatkan perjanjian termeterai antara Fitree dan diri sendiri.

Padia?

Jeng.Jeng

Bismillah...


 Doctor of Philosophy will be one of the major aim in my life atfter all.

But why?

Passionate.

Thats the answer.



kerana minat dan cita-cita.. aku melakarkan janji pada diri bahawasanya tidak akan berlaku penyatuan dua jiwa selagi mana aku tidak memulakan langkah untuk pengajian PhD.

' Hang ni menzalimi diri sendiri!'

' Eh sapa cakap?'

Hakikatnya aku sedang mencabar diri sendiri. Andai kata aku nak kahwin awal ~~~~

Nak tak nak, aku dah kena mulakan langkah untuk buat PhD. Haaaa nampak tak? Syarat sekarang nak jadi pensyarah pun paling cikai memang kena ada PhD,
Prof Madya dan yang lain-lain tu lain cerita.

Kenapa Pensyarah?

Kerana jiwa aku, jiwa pendidik. Bukan pelajar sekolah dan tadika. kerana aku lemah dalam mengawal kanak-kanak.

Aku ingin menjadi seorang pensyarah seperti Ummi, Dr Malina Osman,Pendidikan bukan hanya ilmu teori semata-mata. Tapi juga pembinaan diri insan untuk mengenal tuhan.
Mengaitkan kesemua ilmu dari sekecil-kecil hingga sebesar-besar ilmu kepada tuhan sekalian alam Allah swt.

Sungguh,

Boleh dibilang dengan jari. Dari sekolah rendah hingga ke alam universiti berapa ramai yang mengaitkan ilmu-ilmu yang diajar untuk lebih mengenal tuhan? (No offenses since everyone have their own way of teaching)

Sedangkan mereka bukan mengajar subjek keagamaan. Ini adalah pilihan sendiri. Aku memilih untuk membawa cara ini.

Umum mengetahui, antara bekalan akhirat kelak , adalah ilmu yang bermanfaat buat diri dan orang lain. Semoga dengan menjadi pendidik, ilmu yang dicurahkan akan terus menerus menjadi saham akhirat. Moga-moganya bidang yang dipilih ini menjadi medium untuk diluaskan lagi ajaran Islam pada anak-anak didik.

Sudah terbukti dan berjaya!
di matrikulasi suatu ketika dahulu. 
Dan ianya berterusan sehingga ke hari ini. Sudah ramai yang menjadi ahli kaderisasi dakwah.Alhamdulillah.

So next plan?

Will be graduating very soon inshaAllah next year on June.

Nak kerja setahun or less as safety officer,

Sambung master, then PhD if within the working years rasa nak kahwin then kena cepat-cepat amik langkah untuk buat PhD. Haha

May Allah ease the journey. May allah counts this for the benefits of deen. For my parents and family InshaAllah.

 








Next PostNewer Post Previous PostOlder Post Home

0 comments:

Post a Comment