Raya Haji dan Pengorbanan

Salam aidiladha buat tatapan pembaca.

Saat tulisan ini ditulis jasad berada di bumi bersejarah Melaka. Kenapa Melaka? Ahaa. Saja pilih Melaka untuk mengelakkan kesesakan daripada Kuala Lumpur.

Raya aidiladha tahun ni lain sedikit daripada tahun-tahun lepas. Sekaligus menyambut hari kemerdekaan negara dan kemenangan negara dalam sukan sea.

"Cuti panjang ni kita pergi bercutilah"

Ungkap aku kepada abang.

Lagi pun sejak ayah pergi menghadap Ilahi beberapa hari sebelum Aidiladha tahun lepas, feel untuk menyambut raya haji sedikit berkurangan.

Memang ya, baju raya, ziarah menziarahi waktu raya ini hanya simbolik dan apa yang kita selaku hamba sepatut-patutnya buat adalah untuk menikmati dan menzahirkan Raya aidiladha ini seiring dengan pengorbanan Nabi Ibrahim dalam menyahut seruan Allah.

Itu yang paling utama.

" Fitree, kau ni patut pergi tengok orang berkorban kat surau-surau masjid, bagi nikmat rasa korban tu macam mana". Kata kawan sepejabat.

" Betul tu, aku tak nafikan tapi aku rasa dah 2 tahun berturut-turut raya haji aku ni ditemani persitiwa hitam"

Peristiwa pahit bermula tahun sebelumnya, jadi pahit sangat disebabkan kedengkian seorang manusia yang cuba memecahbelahkan hubungan kami anak beranak ni. Aidiladha tahun tu paling terakhir kami sambut dengan arwah ayah.

Aidiladha tahun lepas?

Saat pemergian arwah ayah.

Ada sebab mengapa semua terjadi pada saat dan masa tertentu. Boleh jadi Allah sedang menguji maksud pengorbanan dalam konteks tersendiri.

Tahun lepas kami hilang ayah, hilang harta hilang punca. Boleh aku katakan itu juga adalah pengorbanan?

Korban perasaan, korban nafsu amarah, korban ego untuk terima takdir?

Sakit sangat bila ingat semula.

Pengorbanan itu hadir sama ada kita bersedia atau tidak. Bersedialah untuk berkorban. Hadirkanlah keikhlasan. Kerana sebenar-benar korban adalah dengan keikhlasan yang akan membuahkan takwa.

Selamat hari raya korban ayah, keluarga, sahabat dan semua pembaca.

Fitree
1/9/2017
Bandar Hilir Melaka.

Next PostNewer Post Previous PostOlder Post Home

0 comments:

Post a Comment