Aku dan Seringgit

"Pakcik nak seringgit"

Itu ayat yang keluar daripada mulut seorang BUDAK lelaki berumur lingkungan 8-9 tahun sewaktu sedang berjalan menusuri pasar malam Rawang. Ya, pasar malam. 

Bukan gelaran pakcik yang ingin 'dihighlightkan' tapi disebalik permintaan seringgit ini, terbit satu keinsafan dan sentapan sehingga harini ini kekal segar. 

Aku memandang ke arah budak ini dengan jelingan. Ya jelingan. Kerana bagi aku, tindakannya seolah-olah tiada adab dan kelakuannya dalam pertimbangan pertama aku dia adalah budak jahat. Aku 'judge" dia!

Aku terus berlalu pergi. Rasa angkuh sekejap, 

Beberapa tapak kehadapan. Aku berhenti. Diam dan terfikir sejenak. 

"Kau miskin ke Fitree? Kau miskin ke bagi dia SERINGGIT ? " 

Bisikian aku ke dalam hati.

Sedangkan aku baru beberapa hari dalam minggu gaji. Pendapatan aku boleh dikatakan terlebih cukup untuk seorang diri. Dengan taraf hidup di Rawang yang boleh dikatakan tidak terlalu menekan. 

Aku toleh kebelakang, rupanya budak ini masih mengekori ku, matanya tajam melihat gerai-gerai sekeliling. Aku keluarkan wallet. Aku hulurkan sekeping 'note'. Aku hulur ke dia. Senyuman terukir panjang. Terus dia berlari kebelakang.

Aku sambung berjalan sambil aku membentak jiwa yang bakhil. Aku merasakan kesal. Bersalah dengan Allah.

"Seringgit Fitree. Kalau dia jahat dia mintak RM50!"

'Malaikat kecil' yang dihantar tuhan ini, aku kira sebagai teguran tidak langsung dari Allah.

Boleh jadi tanpa sedar kita semakin berkira di saat rezeki semakin lapang.

Selesai sahaja membeli, aku berjalan pulang ke motor. Tetapi, mata terus menangkap kelibat budak tadi.

Yong Taufu.

Ya itu makanan yang dia beli. Di kiri dan kanan budak itu ada dua orang budak perempuan kecil. Aku kira adik-adiknya. Niat di hati aku ingin tambah lagi. Tapi aku terlalu MALU dengan BUDAK ini.

Barangkali dia punya hati lagi besar daripada aku.

Aku berjalan laju terus ke motor untuk mengelak daripada bertemu.

Berbelas tahun yang lepas, aku adalah budak. Kerna bukan berasal daripada keluarga kaya aku pernah terdetik " Bestnya kalau ada duit banyak kalau pergi PASAR MALAM "

Itu dialog aku berbelas tahun yang lepas. Kira tempat 'shopping' sekarang bukanlah pasar malam. Mall menjadi pilihan.

Tetapi mengapa. Bakhil menjadi taruhan.

Mata bergenang, aku kira kerana rindu masa kecil dan menangisi peristiwa kecil ini.

Terima kasih Allah atas teguranMu.

Untuk menerima, memberilah! 




Next PostNewer Post Previous PostOlder Post Home

0 comments:

Post a Comment