Terus Berjalan!



Penulisan diteruskan. 

Banyak sampai tak keruan untuk bermula dimana. Ia nya hamper 9 bulan sudah berlalu peristiwa pahit dalam diri. Perlahan-lahan ku kayuh. Mencari identity. 

Ujian hebat. Sehinggakan setiap malam, berbulan-bulan mimpiku boleh ditafsir sebagai suatu ujian paling hebat. 

“Sakit mental”. 

Bukan bermaksud gila. Cuma sakit atas emosi sendiri.Bermimpikan orang yang kau sayang. Memori yang dibina berpuluh tahun, suka-duka. Kau hilang dia sekelip mata dalam keadaan hati terpaksa merelakan? Kau fikir mudah? Sehingga mental robek, Fizikal lemau? Tapi inilah ujian.

Berbulan-bulan. Ada individu hamper bertahun-tahun. Kali ini, aku sudah boleh menerima.
Perjalanan ini semakin difahami. Takdir tuhan sudah mampu aku telan. 

Aku bercuti. Ya. Aku bilang pada keluarga. 

“Hati ini sudah lama lara. Rasa nak bercuti sekejap.”

Dijawab. “Why not? Pergilah”

Satu minggu di Osaka Jepun, satu minggu di Perth Australia. Selama aku bercuti, setiap keesokan hari terbangun dari tidur. Aku monolog sendiri.

“Aku mimpi lagi tak? Alhamdulillah dah tiada” 

Sekembali daripada Australia, di bumi Malaysia. 
Mimpi kembali menghantui. Lantas aku sedar mental ini sedang sakit.  Perlahan-lahan aku katakana pada diri, hati perlu sado, emosi perlu kuat. Move on itu pasti amat. 

Hari demi hari. Penambahbaikkan dirasai. 

Mengapa aku perlu terus tenggelam dalam kesedihan?

Gembira, sedih, itu fitrah. Tenggelam dalam emosi sehingga mental mu koyak itu PILIHAN!

Terus berjalan.

Hargai nikmat tuhan. 

Redha dan terus pasrah.Aku hamba mencari makna hidup.

-The End-

Next PostNewer Post Previous PostOlder Post Home

0 comments:

Post a Comment